b2006

Tenk deg en kantine som tilbyr det lille ekstra. En kantine der gjestene får en etterlengtet følelse av luksus i en hektisk arbeidsdag. Et sted de gleder seg til å besøke hver dag.  En kantine trenger ikke bare være et spisested som skal mette et visst antall munner i løpet av en hektisk lunsjpause hver dag. En kantine kan være så mye mer.  

Hvorfor ikke la kantinen bli byggets hjerte  

 

Små triks som gjør kantinen til et hyggelig spisested 

Det å skape en restaurantfølelse i kantinen kan gjøres med forholdsvis enkle grep. Fristende presentasjon av maten og god service er en god start. Husk at 70 prosent av matopplevelsen ligger i det visuelle 

Varier presentasjonen av maten, det trenger ikke å se likt ut hver dag selv om innholdet er noe av det samme. Bytt fat og lag nye kombinasjoner av rettene du pleier å servere. Du kan finne litt inspirasjon til enkel variasjon i artikkelen "slik kan du forenkle hverdagen: ferdigsalater med personlig preg".   

 

Hvilke retter og varer som fremheves kan for eksempel forandre seg når det nærmer seg helg, varieres etter sesong, merkedager eller andre hendelser i bedriften. La deg inspirere av dette, og lag gjerne en liten twist. Kanskje du skal være kjent for å servere noe ekstra spennende på mandag for å gi gjestene en god start på uken? 

 

Følg opp med et personale som møter gjestene med et smil og et ryddig og rent lokale. Salt og pepper på bordene – kuvertporsjoner eller kverner alt etter hva smittevernhensyn tillater. Bruke «levende» lys, blomster eller urter til å lage hyggelige miljø, samtidig som du tar godt vare på smittevern og avstandsmarkering på en hyggelig måte. Bruk noen tanker på hva du tror er viktig for nettopp dine kantinegjester når de skal ha en pause for å fylle opp energinivået. Vet du behovene eller er du usikker på hva de ønsker seg? Spør dem! Ofte er det HR avdelingen du forholder deg til og som bestemmer hvordan ting skal gjøres og hva som skal tilbys, men det kan jo være greit å skaffe seg litt egen innsikt om hva gjestene dine mener også. Det er ikke alltid de store endringene eller løsninger som koster mye som skal til for at de som spiser hos deg, skal bli hakket enda mer fornøyde. 

 

Kanskje du kan presentere ukemenyen på små skilt ved bordene? Eller kanskje sette opp noen bordskilt med små historier om råvarene som brukes. Hvor kommer kyllingen fra? Er noen av grønnsakene lokale? Hvorfor er rødbeter sunt? Små innspill til snakkiser rundt lunsjbordet er hyggelig. Og hvorfor ikke invitere de ansatte til å komme med morsomme innspill til fakta, Quizspørsmål eller annet som du kan bruke på samme måten. Folk liker å bli engasjert og de fleste synes det er morsomt å bli løftet litt frem, så sett gjerne navnet til bidragsyteren på skiltet. 

 

Les også: Matglede og smittevern i kantinen 

 

Skap den riktige stemningen i kantinen 

Kantinen skal være et godt sosialt møterom der gjestene kan hente nye krefter og ny motivasjon til en lang og produktiv arbeidsdag. I tillegg bør det kunne være en sosial møteplass for de ansatte gjennom dagen og for møter eller sosialisering med kontakter i andre bedrifter i samme bygg. Kanskje kommer deres neste gode forretningside eller løsning på en vanskelig problemstilling over en kopp latte i kaffebaren, eller et lite smakfullt mellommåltid som setter fantasien i gang. 

En behagelige og god stemningen er viktig for at dette skal være et godt sted for påfyll. Møbler og innredning er som regel bestemt enten fra oppdragsgiveren eller kantineselskapet og setter et utgangspunkt for stemningen i kantinen, men når alt kommer til alt er det først og fremst menneskene som skaper den viktigste delen av stemningen.  

Hvordan «møter» dere gjestene? Et smil og en hyggelig kommentar, en fargerik fin presentasjon av maten, opplevelse av å bli sett, litt personlig service gir fort en liten følelse av luksus, noe som til syvende og sist kan ha mye større effekt enn fine designmøbler og flott kunst. 

 

Les også: Porsjonsservering er effektivt smittevern  

 

Lyset påvirker oss også mer enn vi tror. Det styrer døgnrytmen vår, skaper atmosfære og påvirker humøret vårt. Riktig belysning er viktig for virkelig å føle seg komfortabel i et rom. Kanskje finnes det noen muligheter innenfor de rammene du har til å skru på bare deler av lyset Kanskje skal du ikke skru på fullt lys i lokalet fra tidlig morgen når folk henter morgenkaffen sin?  Eller skru av deler av lyset på en tung regnværsdag og erstatte det med noen elektriske lys eller vanlige stearinlys på bordene? Variasjon er stikkordet. Litt kreativ tenkning rundt de delene av lokalet ellet utstyret du har til rådighet og de rammene som er gitt, kan med noen enkle grep gi gjestene dine litt ekstra «godstemning». 

Jeg er opptatt av at omgivelsene påvirker oss. Vi blir rett og slett i bedre humør i rom vi synes er hyggelige.  En kantine kan fort gi inntrykk av å være litt upersonlig, men bilder på veggene, planter og et velstelt interiør, kan heve opplevelsen betraktelig. Det trenger ikke være dyr kunst og kostbart design. Et lite søk i bedriftens visjon og tanker om for eksempel samfunnsansvar kan fort sette deg på noen gode ideer til å få kantineeieren til å «pynte» opp kantinelokalet. En lokal kunstner kan kanskje stille ut bildene sine, bilder fra bedriftens prosjekter som pågår, bilder fra et lokalt fotballag man støtter osv. Kreativitet er et godt verktøy som hjelper til med å tenke litt utenfor A4-boksen. Husk at det kan være flere i staben din som kan ha gode bidrag her – kanskje du kan involver egne ansatte til felles dugnad for å gjøre kantinerommet enda hyggeligere? 

 

Overrask gjestene i kantinen din 

I stedet for å tenke på kantinen som kun et spisested, kan en moderne kantine gjerne betraktes som et flerbruksrom. En kantine krever mye areal og dette står ofte ubrukt store deler av dagen. Litt ommøblering kan skape muligheter for små og store møter.  

Tenk deg hvis kantinelokalet også kan brukes til sosiale arrangementer som fotballfest, fredagspils, matkurs eller frokostseminarer? 

Eller gjør som en kantine i Danmark gjorde. De laget matmarked i kantinen med råvarer fra leverandørene som gjestene kunne kjøpe med seg hjem. Dette ble en snakkis og skapte mye positiv oppmerksomhet rundt både kantinen og leverandørene.  

 

For å skape ekstra interesse rundt kantinen, bør du utnytte sesonger og merkedager. Gjestene dine kommer til å sette pris på variasjonen. Kanskje du skal servere konfekt til kaffen disse dagene? Eller gi bort en liten søtsak som sjokolade eller brownies som en hyggelig overraskelse på en litt annerledes dag? En liten munnfull som gir gjestene dine følelsen av å bli tatt vare på, kan som sagt være gull verdt. Selv satt jeg ut små skåler med norske jordbær en vårdag i vår egen kantine for ikke lenge siden. Mange smil og godfølelse blant de ansatte kostet meg en liten hundrelapp og tok 5 min. Det kaller jeg lettjente ekstrapoeng. 

 

Med små grep kan du gi gjestene dine det lille ekstra i hverdagen. Følelsen av å være på restaurant, vil antakelig øke betalingsviljen og gi god effekt på din lønnsomhet. 

 

Fornøyde gjester lønner seg!