kokk med ringeklokke

Deilig å være «back in business», kanskje ikke 100 %, men allikevel, hjulene kommer langsomt i gang igjen og det gleder alle seg over. Helt som en vanlig hverdag blir det jo ikke, men setter du deg inn i reglene/forskriftene og planlegger skikkelig godt kan dette bli en bedre erfaring enn det så ut til å bli til å begynne med.

Dette er de generelle forskriftene


Det viktigste du må ta hensyn til er du strengt tatt vant med fra alminnelig drift. Fortsett med de gode rutinene du har og er pålagt å følge i hht de vanlige hygienekravene fra Mattilsynet. Du finner viktig og nyttig informasjon rundt Covina her på Mattilsynets sider .

Dette er tiden for å bruke gode fagkunnskaper og kreativitet


Dette er naturlig nok ikke tiden for å diske opp med den overdådige salatbuffeten du hadde eller som du kanskje hadde ambisjoner om å lage. Allikevel er det fullt mulig å tilby et utvalg som gjestene dine vil sette pris på. Derfor er det akkurat nå du kan nyte godt av gode fagkunnskaper som kan hjelpe deg til å servere mat med god kvalitet, som både ser fristende ut for gjestene og samtidig ivaretar alle smittevernreglene som gjelder nå. Utfordringen for de fleste kantiner nå er at det er få folk på jobb og behov for å tilby et mindre utvalg enn til vanlig. Men, det betyr ikke at maten ikke skal være fristende og gir gjestene dine en opptur når de endelig kan spise mat i kantinen igjen. Mange på hjemmekontor har nok savnet dette høydepunktet på dagen. Da er det hyggelig å kunne tilby mat som både ser fristende ut og smaker godt. Trenger du hjelp er det bare å ta kontakt med en av våre distriktssjefer som mer enn gjerne hjelper deg innspill og ideer til smarte løsninger som setter matglede i fokus på en trygg måte.



Hvordan legger jeg opp serveringen og menyen min?


Det er viktig å planlegge godt, ta ressursene du har i betraktning og samarbeide godt med oppdragsgiveren din. På denne måten er kantinen din godt forberedt når de ansatte på stedet sakte men sikkert kommer tilbake fra hjemmekontoret. Det finnes mange gode produkter som du enkelt kan trylle frem fristelser med uten at det tar for mye tid.
Salater? Påsmurt? Varm mat? Suppe? Først må du naturlig nok avklare med din oppdragsgiver hva er ønskelig og samtidig realistisk ved gjenåpning av kantinen.
Ta først og fremst hensyn til hva du har kapasitet og mulighet til. Både bemanningsmessig, hvor mange kan du ha på kjøkkenet dit samtidig og serveringspunkter. Er du sikker på at du har plass til å kunne tilby servering av både tallerkenretter, suppe og ferdigpakkede salatskåler? Start gjerne med enkle løsninger og tilbud, da får du god oversikt over hvordan ting fungerer i praksis. Så kan du heller utvide litt etter litt etterhvert.
Har du mye av noen råvarer på kjøl eller frys er det naturlig at du først planlegger retter på menyen rundt det. Neste steg blir selvsagt å bestille opp det som trengs for å komplettere de råvarene du allerede har. Også her er det en fordel å starte forsiktig og begynne med et begrenset antall varelinjer og gjerne produkter med et bredt anvendelsesområde. Ta gjerne kontakt med leverandørenes fagkonsulenter, de har en god oversikt over sortimentene sine og hva grossisten kan levere til enhver tid, i tillegg til nyttig fagkunnskap. Det kan være utfordrende å få tak i en del varer, rett og slett på grunn av den lave samlede etterspørselen fra serveringsmarkedet i øyeblikket.


Bruk mindre tid på å forberede maten og mer tid på å servere i åpningstiden.


Kombinasjonen av færre ansatte på kjøkkenet og tidkrevende smittevernstiltak kan gjøre det utfordrende å justere menyen slik at den er godt tilpasset alle påbudene og eventuelle nye serveringsmåter.
Buffet er foreløpig en serveringsmåte som er forbudt og det er enkelt å se for seg at ferdig porsjonert mat er en av løsningene som ivaretar bortfallet av denne. Med færre besøkende gir det mulighet for å anrette en og en tallerken med fersk mat, noe som gjør det hele mer fristende og du oppnår bedre kontakt med kundene. Husk at et hyggelig ord og et smil til gjesten og samtidig få det samme tilbake er viktig både for ditt eget overskudd av krefter og for gjestens trivsel.


Porsjonspakket mat medfører naturlig nok at du også må bruke mer tid på pakking. Det kan være lurt å bruke tiden effektivt og lage så mange ferdige porsjonspakker som mulig før gjestene kommer. Fremfor å bruke begrensede kjøkkenressurser på at alt skal lages fra bunnen av, finnes det mange gode produkter som er klare til bruk og enkle å kombinere med en rekke andre råvarer du har lett tilgjengelig. Dermed kan du enkelt sette sammen smakfulle retter og unngå å drukne i forberedelser før du i det hele tatt har fått åpnet. I tillegg får du ekstra tid til å tilrettelegge alle andre tiltak som trengs for å kunne starte opp og få driften til å flyte effektivt.


Et godt hjelpemiddel er råvarer og halvfabrikata som sparer tilberedningstid og lar seg kombinere med både kjøtt og fisk, samtidig med at de kan utgjøre grunnlaget for en god vegetarrett.


Kuvertpakninger er også et godt hjelpemiddel til å kunne drive effektivt under dagens forutsetninger.


Flere leverandører kan tilby diverse pålegg, drikke og krydder i kuvertpakninger. Dette avlaster deg i forberedelsene og gjør det enkelt å følge hygienekravene. Brukt riktig kan det også medføre mindre matsvinn.


Vi har produkter i sortimentet som egner seg godt i denne situasjonen. De ferske salatene fra Delikat kan varieres på utallige måter til smaksrike, fargerike og grønne løsninger, enten det er til lunsj, middag eller mat i farten. De kan enkelt kombineres med skalldyr, fisk eller kjøtt, og gir deg gode muligheter til å sette ditt eget preg på rettene på en enkel måte.


God organisering er viktig

Menyopplysninger, betalingsmåte, plassutnyttelse, håndsprit a la carte, you name it, men gjør det ENKELT. Bruk litt ekstra tid på å planlegge og tilpasse lokalet dit slik at det utnyttes maksimalt i forhold til gjeldene retningslinjer. Her er et par ting å tenke på;
Avtal faste spisetidspunkter med oppdragsgiveren din; kommer folk i passe fordelte grupper til faste tider er det lett å unngå unødig tid i kø og unødig trykk i serveringen.
Har oppdragsgiveren din er driftsportal kan det være en stor fordel å presentere det nye tilbudet ditt ved oppstart der før du åpner. Da er folk forhåndsinformert og har tilpasset seg et annet utvalg enn det de er vante med. Etter en tid kan det også være smart å få tatt en liten spørreundersøkelse for å justere menyen din.
Markeringsstreker for riktig avstand mellom folk har du nok sett i bruk flere steder allerede. Det fungerer, folk har dårlig øyemål og glemmer seg lett, så bruk litt tid på å finne det mest praktiske stedet å lede køen til deg og bruk markeringene der.
Sørg for at håndvask, fortrinnsvis med vann og såpe, eller flasker/dispensere med antibac er lett tilgjengelig i lokalet ditt, slik at det ikke blir unødvendig forsinkelse i køen. Sørg for at alt nødvendig er fylt opp og fungerer som det skal før du åpner for dagen og gjennom dagen.
Sett opp dagens meny så den er lett å se, gjerne på et tidlig punkt der gjestene kommer inn og kanskje flere ganger på vei til serveringen. En gjest som har bestemt seg på forhånd trenger ikke gå rundt for å vurdere utvalget og er rask å betjene.
Betaling kan også være en faktor som forsinker kø og irriterer. Den enkleste løsningen er å lage en app hvor man kan bestille og betale på forhånd. Sjekk med din oppdragsgiver, de fleste kan sikkert være behjelpelige med å lage en godt fungerende løsning.

Alle disse tingene kan du teste ut på forhånd. Når du har funnet ut hvordan du mener ting vil fungere best, få et passende antall personer til å stille seg i køen og la dem teste hvordan alt fungerer i praksis. Du ser fort om det virker. Merk deg alle innspill og juster etter dem, da har du et skreddersydd opplegg som fungerer fint.
Legger du litt tid i planleggingen av disse tingene samtidig som du har justert til en godt tilpasset meny er mye gjort for at gjestene dine blir fornøyde og får en like god kantineopplevelse som de hadde før de måtte innta fulltid på hjemmekontoret.
Lykke til med en matglad gjenåpning av kantinen!

 

Meld deg på bloggen