skravlekopp på cafeTrendforskning er interessant, og det er mye spennende å følge med på. Men hvilke trender er de mest relevante for deg med mat som yrke? Det skjer mye innen områder som råvarer og klimatiltak, men denne gangen har jeg valgt ut en megatrend som kan gjøre spisestedet ditt enda mer attraktivt.

JOYNING

«Joyning» eller «Bli med» er en megatrend som understreker at sosial interaksjon er viktig for alle mennesker, også utenom digitale møteplasser. Du leser denne artikkelen i et digitalt medium og har erfart at digitale møteplasser erstatter fysisk, sosial omgang i mange sammenhenger. Hjemmekontor har forsterket denne utviklingen, og med stadig flere i enkelthusholdninger er det ofte de enkle, spontane, fysiske kontaktene som savnes. Det kan være ganske beskjedne, og noen vil kanskje si, opplagte løsninger som skal til for å skape disse små, sosiale samhandlingene.

Hvorfor tenker jeg at akkurat denne ideen er en mulighet for deg som lager mat til andre? Et spisested er jo en naturlig møteplass for hyggelig sosialt samvær, så hvordan kan utnytte mulighetene som ligger i dette med å bringe folk sammen. Jeg har plukket frem tre ulike eksempler som jeg håper kan gi deg noen gode ideer til aktiviteter på ditt spisested for nettopp å tilby noe ekstra sosialt for de av gjestene dine som ønsker det, og samtidig gi deg en mulighet til mersalg.

PratekassenPRATEKASSEN

Kanskje du ikke la merke til det, men da dagligvarekjedene i Norge innførte veksleautomater for mynter i kassene, var det mange eldre som reagerte negativt. De savnet den ørlille fysiske kontakten som oppstod når de fikk penger igjen.

Supermarkedkjeden JUMBO i Nederland har sine butikker i områder hvor ensomhet, spesielt blant eldre, er utbredt. Derfor har de innført egne «pratekasser» (på originalspråket «Kletskassa») hvor personalet tar seg tid til litt småprat med kunder som ønsker det. Betjeningen blir opplært til å kjenne igjen kunder som kan ha dette behovet, og butikkene blir også oppmuntret til å iverksette lokale tiltak som kan bedre den sosiale hverdagen til kundene.

Det er kanskje ikke så enkelt å ha en definert “pratekasse” på ditt sted, men dette er allikevel en sjarmerende påminnelse om at det lille smilet, et lite kompliment eller en kommentar bidrar til at gjestene dine får den lille ekstra "oppturen"  nettopp hos deg. Det skal ofte ikke mer til for å få lojale, fornøyde gjester.

happy to chat bench

Den ekstra sosiale tomannsbenken. 

Helt alminnelige, offentlige benker kan selvsagt bidra til tilfeldige møter og en hyggelig samtale. I Krakow har de tatt benkene et ørlite steg lengre og laget Gaduławka (= en taler) . Dette er landets første «lyst på en prat» - benk. Benken er merket med en invitt til forbipasserende til å slå seg ned og ta en prat med en tilfeldig fremmed. Hensikten er enkel; legge til rette for sosiale møter, og redusere ensomhet.  

småprat illustrasjonKanskje stedet ditt kan tilby noe lignende? Muligens ikke en hel benk, men hva med en plakat på ett av bordene som inviterer alle som setter seg ved det bordet om å ta en prat. Kanskje om spesifikke temaer?  “Interessert i fotball? slå deg ned for en prat da vel!”.  “Jeg vil snakke om hva som helst når det gjelder strikking”, “Idag er det MASKORAMA som er tema”. Jo bedre du kjenner gjestene dine, jo lettere er det å tilpasse seg interessene de har.

Eller kanskje det passer for deg å kjøpe inn “skravlekopper”? 

 

to skravlekopper

Skravlekoppen


«Skravlekoppen» er et helnorsk uttrykk, og konseptet skravlekoppen er selvsagt norsk. Det er også en fysisk kopp påskrevet nettopp «skravlekopp». Velger man en slik kopp til kaffen sin, inviterer man samtidig til en liten prat med hvemsomhelst som måtte ønske det. Konseptet "skravlekopp" kan du lese alt om her.  Kanskje får du lyst til å bestille noen kopper til stedet ditt, også?

Det er liten tvil om at blant dem som spiser hos deg, er det også noen som har sosiale behov de ikke får dekket, og som savner enkel sosial kontakt. De tre eksemplene nevnt her er alle ganske enkle virkemidler, og kanskje vil et av dem inspirere deg til å tilby noe lignende.  Det er ofte ikke mye som skal til!

(Trend, bilder og eksemplene fra Jumbo og Gadulawka har jeg hentet fra Trendwatching)

Bilder av skravlekoppen er lånt med tillatelse fra Skravlekoppen