spisebjørn

Verden begynner langsomt å komme til hektene og det medfører at serveringsbransjen endelig kan begynne å åpne og ta imot gjester igjen. Men det er selvsagt en del hensyn som fortsatt må tas. Her er noen løsninger som gir gjestene dine en god kantineopplevelse på tross av smittevernsreglene. Hva kan du gjøre for å få stedet ditt til å se attraktivt og travelt ut når du har langt færre gjester av gangen?

kosedyr som hjelper gjestene til å holde sosial avstand

Den 16. mai kunne Izu shaboten zoo i Shizuoka, Japan, åpne sin jungeldyr temarestaurant igjen. For å sørge for at lokalet ikke virket helt glissent "ansatte" de kosedyrutgaven av dyrehagens mest populære dyr og maskot, flodsvinet Shabaya. Ved å invitere kosedyrene til bords, hjalp de gjestene til å holde nødvendig avstand og ga dem kanskje litt selskap i tillegg.

I tillegg er det dekorativt. Det ser unektelig ganske morsomt ut. Se heller ikke bort fra at de kan få en ekstra inntekt i form av kosedyrsalg til sjarmerte gjester.

Jeg vet at de fleste, med unntak av dyreparker, fornøyelsesparker og tivolier, selvsagt ikke har enkel tilgang på en mengde kosedyr som kan brukes som «avstandskontrollører», men la det være til inspirasjon. Har du noe som gjør at du skiller deg ut og samtidig kan underholde gjestene dine der og da? Bruk det! Kanskje du finner noe som kan være ditt varemerke også fremover.

HVORDAN FÅ STEDET TIL Å SE ATTRAKTIVT UT MED LITE FOLK VED BORDENE

Hvordan åpne en summende populær og travel bistro, når antallet plasser begrenses radikalt?

I Australia er det for øyeblikket kun tillatt med kun 10 gjester samtidig i lokalet. Five Dock Dining in Sydney, Australia, har normalt 80 sitteplasser, så en begrensning på 10 er naturlig nok hverken lønnsomt eller særlig hyggelig i lengden. For å gjøre restaurantopplevelsen så nær opptil normalen som mulig, kom de på ideen med å plassere «naturlig utseende» pappfigurer av gjester på alle de «opptatte» plassene. Dette supplert med bakgrunnsmusikk i form av lydene fra en travel restaurant, forsterker atmosfæren av en normal og trivelig restaurantopplevelse. Ta en titt på hvordan det tar seg ut på Five Dock Dining.

 

SÅ KAN MAN TA DEN HELT UT FOR Å HJELPE KUNDENE MED Å HOLDE AVSTAND

Burger King i Tyskland viste sine avstandstilpassede kongekroner i papp som en gimmick i en minifilm på nettet. Kun som en morsom påminnelse om å huske på å holde avstand til hverandre. Den viste seg raskt å få mye oppmerksomhet. Denne Maxiutgaven av en krone ble gjort tilgjengelig i utvalgte Burger Kings som en «sett sammen selv krone» og delt ut til kunder. En litt humoristisk, og godt synlig måte å minne folk om sosial distansering.


Burger King i Italia tar tiltaket sitt rett inn på menyen og tilbyr sosial distanse burgere med ekstra mye rå løk. Da vil ånden være nok til at folk holder avstanden til deg automatisk. Hmm…

Det finnes mange løsninger for å hjelpe til med å holde sosial distanse. Her er noen flere til kreativ inspirasjon  

 

Når kundene trenger litt mer enn bare pizza levert på døren

At hjemlevering av mat har tatt helt av er en naturlig utvikling og antallet steder som tilbyr det er mangedoblet. Nå har det pågått såpass lenge med levert mat hjemme at det er nesten dagligdags. Det trengs kanskje noe ekstra ved tilbudet for å skille seg ut. Vampir.pizza er et leveringskonsept som gjør nettopp det. De har tatt konsekvensen av at kundene begynner å kjede seg i en utstrakt hjemmetilværelse. Derfor leverer de i samarbeid med en pizzakjede en pakkeløsning. Pizzaen leveres komplett med en Vampyr – box, som inneholder mysterier og aktiviteter som engasjerer. I bestemte områder kan pizzaen til og med leveres av et «vampyrbud». Her brukes bl. a skuespillere som for tiden er uten jobb til å spille vampyren.

Verdt å merke seg her er at det tok kun 7 uker å realisere denne ideen til å ha et operativt konsept. På ubeskjedent amerikansk vis sier de; «The experience is good for all ages, 6 to 600, 600 being more in the vampire range”.


Det trenger selvsagt ikke være vampyrer involvert, men tilleggsopplevelser til selve maten du leverer har mange muligheter.

Andre kreative Coronainnovasjoner finner du her

Noen ting å gruble over når normaltilstanden endelig er tilbake

Alle som jobber i serveringsbransjen og alle gjestene deres gleder seg til tidspunktet hvor verden er tilbake til normalen. Det er det liten tvil om. Men, er den nye normaltilstanden den samme som før pandemien slo til? Neppe. Bare tenk på innføringen av «den umulige» røykeloven. Det tok ikke lange tiden før det var normalen og tiden før ble sett på som nærmest absurd.         

En god del av tiltakene som ble innført nå og konsekvensene av dem vil gli naturlig inn i den nye hverdagen og det kan være smart å forberede seg på det allerede nå. Her er noen av de tingene vi tipper vil være helt normale ting å tilby på et serveringssted og som gjestene forventer å finne.

Under koronakrisen har vi blitt vant til digitale betalingsløsninger og menyer. Bestillingsapper med fulle menyer og betaling via for eksempel VIPPS eller kredittkort er tilbud som er perfekte for effektiv drift og samtidig opprettholde avstandshensyn.

Disse tilbudene har blitt stadig bedre, og gjestene dine vil i større grad forvente og sette pris på løsninger som reduserer kø og unødige fysisk kontakt med alt fra kontanter, trykte menyer og til og med ditt personale.

Det vil også bli stilt større krav til hygiene på stedet ditt. En godt synlig stasjon med antibac ved inngangen vil bli den nye normalen. Sørg for at du har en som er lett tilgjengelig, gjør den gjerne attraktiv og delikat, samtidig som den er effektiv i bruk og fremstår som en naturlig del av stedet ditt.

Kravene til toalettfasilitetene dine vil øke. De fleste har kanskje dette på stell, men standarden for hva dine gjester vil akseptere er nok betraktelig høyere i fremtiden. Så vurder om det er nok plass tilgjengelig, at mulighetene til å få vasket og ikke minst tørket hendene, er så gode som overhode mulig. Er det på tide å bytte ut en sliten vask, en gammel ineffektiv lufttørker og en papirkurv som altfor lett blir overfylt? Kanskje er det lurt å ha antibac ved utgangen av toalettene også.

Du må også forvente lavere aksept for trengsel og kø. Neida, folk vil ikke stå en meter fra hverandre i all fremtid, men de vil nok være mindre lystne på å stå unødvendig trangt, som i tette køer. Gode og effektive løsninger for å unngå dette vil være et stort pluss.

Dette er bare noen eksempler og tanker på hva som er mulig, det er slett ikke sikkert alt dette passer for deg. Det trenger det ikke heller. La deg inspirere av hvordan andre har gjort ting, og vær åpen og kreativ. Da kan du finne løsninger som passer nettopp hos deg. Lykke til!

Trenger du hjelp av våre distriktssjefer? Kontaktinformasjonen er her.

Meld deg på bloggen