Spesielle tider krever spesielle løsninger. Coronakrisen setter fart på kreativiteten. Aldri så galt, så er det godt for noe sies det. Det er kanskje lett å avskrive som en floskel i en tid hvor alt har vært usikkert og det eneste sikre er at reise- og serveringsbransjen måtte stenge nesten helt ned.
Men, det tok ikke lang tid før en mengde kreative løsninger dukket opp for å løse de nye utfordringene og dermed kunne fortsette driften på et vis. Kanskje ikke helt som vanlig, men noen av ideene her har lagt grunnlaget for kommende suksesser og kanskje kan noen av dem gi deg en spire til en ide som både du og dine kunder får glede av. Her er 5 ganske så forskjellige løsninger, som alle har litt forskjellige utgangspunkt.
Altfor mye av en ting? Skap en snakkis og bestselger
Stengte grenser har fort ført til at viktige eksportvarer hoper seg opp på lager. I Vietnam satt man plutselig igjen med tonnevis av rosa dragefrukt da eksporten til Kina stoppet helt opp. En bakerikjede fikk ideen med å bytte ut 60 % av vannet i en brødoppskrift med dragefruktsmoothie. Resultatet? Et saftig, rosa brød som har blitt en kjempesuksess. Så vellykket at bakeriet nå leverer 20000 brød i døgnet og måtte begrense salget til 5 brød pr. person pr dag for å holde tritt med etterspørselen. Denne suksesshistorien kan du lese mer om her.
Du har sannsynligvis ikke tilgang på et overskudd av dragefrukt, men kanskje du eller noen av dine leverandører har for mye av noe annet på lager? Kan det føre til at du klekker du ut en ny bestselger på menyen din?
Fra gourmet til take away
Dette er ikke tiden for de ekstravagante restaurantbesøkene. Restauranten CANLIS i Seattle tok tidlig konsekvensen av dette og la om driften til, ikke bare et, men tre forskjellige pop up konsepter; en bagelshop, en drive-thru burgerrestaurant, samt en hjemleveringstjeneste som selger familiemiddager. Mange her hjemme har også lagt om til take away og har lyktes godt med det. To rom og kjøkken i Trondheim var raskt ute med nye tilbud og det fungerte over all forventning.
Er du i ferd med å åpne opp igjen? Vi har noen tips å dele med deg.
Hemmelig oppskrift? Værsågod
Er du så heldig at du har en signatur-godbit som de faste gjestene din gleder seg til hver gang de er på besøk hos deg? Nå kan de kanskje ikke besøke deg, men for å dempe savnet av signaturen, kan du gi dem oppskriften. Det gjorde i hvert fall hotellkjeden Double Tree by Hilton. De har røpet den hemmelige oppskriften på sine signatur velkomst-cookies. Så kan gjestene deres «trøste seg» med å bake dem hjemme siden de ikke kan komme til hotellene. Å vise raushet er en trend på sterk fremmarsj og den har ikke blitt mindre sterk med dagens situasjon. Dette er et strålende eksempel fra et firma på å vise nettopp raushet. Hvordan kan du gjøre noe tilsvarende som dine kunder ville satt stor pris på?
Sånn gjør vi det på kjøkkenet vårt
"Vi kan ikke holde åpent, og dere, kjære kunder må være hjemme og lage mat. Blir det kjedelig i lengden? For at du skal få både glede og variasjonsmuligheter på kjøkkenet ditt, har vi filmet hvordan vi gjør ting på vårt restaurantkjøkken. Følg med på våre faste kursfilmer, så får du mer kjøkkenglede enn du kunne ant på begynnelsen av dette året. Så kan du komme til oss når vi har normal drift igjen og se om du klarte å komme nærme «originalen». Clover foodlab er riktignok ikke en restaurant, men et godt eksempel på hvordan det kan gjøres.
Leverandørene kan være kreative de også.
Det er ikke alltid mulig å gjøre raske endringer på emballasjer og innhold eller gjøre om på produksjonserier hos næringsmiddelleverandører. Men, noen ganger finner noen helt enkle og geniale nye løsninger for å omstille seg når en del av porteføljen plutselig stopper opp. Mange av dere kjenner til den lille plastfisken med soya man "alltid" får med take away sushi. Når etterspørselen stopper delvis opp, hva gjør man da? Jo, fyller de i stedet med noe som virkelig trengs for tiden, i dette tilfelle anti-bac og bytter for sikkerhets skyld farge på korken. Resultatet er et praktisk produkt, Safehandfish, som hjelper med å dekke den enorme etterspørselen etter desinfeksjonsprodukter.
Dette er noen eksempler og det er ikke sikkert de passer for deg slik de er. Men, det trenger de ikke heller. Gled deg over kreativiteten som ligger i disse løsningene, plutselig er det du som får en like kreativ, morsom og givende ide som gir deg og ditt sted nye muligheter! Har du behov for noen å sparre med og videreutvikle ideen din, ta gjerne kontakt med en av våre distriktsjefer, så stiller de gjerne opp for å hjelpe deg.