Kollegaer i kantineprat

 

Hvordan blir den nye normalen i din kantine fremover? Det er mange som nå får muligheten til å kombinere jobb på kontoret med hjemmekontor.  Det er lett å tenke at dette gir redusert omsetning og utfordringer for deg både i planleggingen og driften av kantinen. Men, det kan også gi noen nye muligheter om en tenker litt nytt. At du muligens får færre som spiser lunsj i kantinen daglig, betyr ikke nødvendigvis at du behøver å miste omsetning. Nedenfor kan du lese om noen ideer til mersalgsmuligheter som kan være gode muligheter uansett om du får færre daglige gjester eller ikke.


Du vet nok en god del om gjestene dine, men nå trenger du å vite enda litt mer

I tillegg til å kartlegge antall gjester er det også viktig å tenke på at gjestene dine nå kan ha fått en annerledes arbeidshverdag enn før og under pandemitiden. Hvordan har behovene deres endret seg? Det kan det være en god ide å spørre dem hva de nå ønsker og forventer av dine kantinetjenester. Vet de ikke selv, kan du gjerne overraske dem positivt med noen nye tilbud som kan sørge for å gi deg økt omsetning. I det store og hele handler det om å ta en større andel av måltidsdøgnet til gjestene dine de dagene de er på kontoret og kan spise hos deg.

Frist med et sosialt frokosttilbud

Det kan fort være at de ansatte på stedet du har kantine vil ønske å utnytte så mye av kontordagen som mulig til å være sosial med kollegaer. Et «morgenmøte» over en god frokost kan være et enkelt tilbud som også bidrar til arbeidsglede og god motivasjon. Og mersalg for deg.

Ta-med-hjem-middag 

Tilbake til en normalhverdag får også mange av gjestene dine tilbake mer av tidsklemma med lenger arbeidsreise og flere fritidsaktiviteter som skal rekkes. Her kan du bidra til en enklere hverdag for dem. Utnytter du kapasiteten og utstyret som allerede finnes i kjøkkenet, kan du enkelt tilby gjestene dine ferdige middagsretter til å ta med hjem. Garantert populært hos mange.

En del har i hjemmekontortiden benyttet seg av matkasser levert på døren og har positive erfaringer med det. Denne vanen kan du bruke til din fordel ved å gjøre det enda enklere for dem. Med utleveringssted på jobben, slipper man å passe på tid og sted for levering eller henting. Kanskje du kunne lage et "klippekort" eller et "bonuskort" som ved kjøp av ett kort på 10 middager, gir  den 11. gratis? Du kan også tilby ferdig pakkede frokostpakker, tilpasset din normale drift og utvalg. Mulighetene er mange.

Jeg oppfordrer gjerne til å benytte  miljøvennlig "panteemballasje" til ta-med-hjem-maten. Emballasje som skal leveres tilbake, er helt perfekt for en kantine som gjesten besøker jevnlig. Med "panteemballasje" er det gode muligheter for at gjesten leverer den inn og samtidig kjøper nytt. I tillegg er du med på å spare miljøet for unødvendig engangsemballasje. Bærekraft i praksis.

Tilby et enkelt sortiment av dagligvarer 

Jeg vil også slå et slag for å tilby et enkelt utvalg av dagligvareprodukter til gjestene dine. Mange vil sette pris på å slippe å stoppe på vei hjem for å handle de vanlige tingene som det ofte går tom for.  Kanskje et så enkelt tilbud som nybakte brød er det som skal til? Hvem vil vel ikke fristes av god bakelukt på vei hjem fra jobben? Start i det små og utvid etter hvert som du får erfaring med etterspørselen. Mange måter å øke gjestenes tilfredshet og lojalitet på.

Gjør kaffepraten enda bedre

Mange lengter tilbake til den gode kaffepraten med kollegaer. Det gir deg nok en mulighet til å tilby noe ekstra, utenom god kaffe selvsagt. Tenk noe "lite" til kaffen, eller noen sunne snacks for å stilne småsulten mellom lunsj og middag. Mange savner et måltid i 14-tiden når blodsukkeret faller og effektiviteten med det. Sørg for at det er du og din kantine som tar denne omsetningen.


Færre dager på kontoret for flere behøver ikke automatisk bety at omsetningen din faller drastisk. Mulighetene er mange, men du må tenke litt utenfor boksen og være nysgjerrig på hvilke behov gjestene dine nå har, hva de ønsker seg av kantinen i en ny kontorhverdag. En ting er jeg helt sikkert på; de gleder seg til å komme tilbake til gode matopplevelser sammen med gode kollegaer, hos deg i din kantine!