Folk kjøper mat fra en selgende meny på restaurantDu kan la gjestene få vann i munnen allerede mens de leser menyen eller du kan forvirre dem totalt.

Menyen er ofte førsteinntrykket potensielle kunder får av restauranten din. Derfor gjelder det å virkelig selge når det gjelder. Her er våre beste tips til hvordan du kan lage en mer selgende meny. 

 

Tenk strategisk – hvem er egentlig spisegjestene dine? 

Det finnes mange grunner til hvorfor folk tar de valgene de tar. Det som fungerer glimrende på et stedblir nødvendigvis ikke en suksess et annet sted. Årsaken er gjerne at man serverer mat til ulike kunder, eller som man sier i markedsføring: målgrupper.  

Hva er målgruppen din? Tenk smak, type mat og atmosfære. Hva slags inntrykk er det du gir kundene dine, og hvilken målgruppe er det som tiltrekkes av konseptet ditt? Det er disse menneskene du bør basere menyen din utifra.  

 

Sørg for at menyen din alltid er oppdatert og tilgjengelig på nett  

Vi blir stadig mer digitale. Faktisk er det mange som tar beslutninger om hvilket spisested de velger på nett før de besøker en restaurant, og ingenting er viktigere for potensielle kunder enn nettopp menyen. Tenk på at menyen din skal være enkel å lese på nettet. Mange bruker en enkel pdf som egentlig ikke er tilpasset nettet. Like fullt som gjester sjekker tilbakemeldinger på Tripadvisor før restaurantbesøk, er det ganske vanlig å sjekke menyen. 

Sørg for at den er fresh og forteller om de tingene utover selve rettens navn, som kan være av interesse for nettopp dine gjester.    

Men sannheten er at ikke alle besøker nettstedet ditt for denne informasjonen. Det finnes mange plattformer, nettsteder og apper – derfor er det viktig at informasjonen om din restaurant er nøyaktig og oppdatert til enhver tid.  

Sørg for at menyen din er nøyaktig og oppdatert på populære sider som Yelp, Google, TripAdvisor, Facebook og selvfølgelig din egen hjemmeside til enhver tid. 

 

Historiefortelling: Bruk beskrivende titler og et rikt språk i menyen din 

Det finnes visse ord som trigger en spisegjest når de leser en meny. Litt kreativitet kan hjelpe spisegjestene dine med å få assosiasjoner til minner som er forbundet med maten og overbevise dem om å bestille en rett basert på følelser, ikke bare magen og lommeboka.  

Begrep som fersk, organisk, krydret og velsmakende er ord som trigger følelser i personen som leser. La oss ta for oss et eksempel:   

1. Bondesalat med ruccola, tomat og agurk toppet med bacon. 
2. Bondesalat med crispy ruccola, ferske tomater og agurk fra Hesnes Gartneri, toppet med sprøtt økologisk bacon fra Langåker gård.   

Ved å legge til noen beskrivende ord blir variant nummer to mer tiltalende. Sluttproduktet tillegges rett og slett mer verdi med opprinnelsen og historien bak produktet. Råvaren blir mer unik for kunden noe som igjen gjør helhets opplevelsen av måltidet ennå bedre. 

Sammen med ha beskrivende adjektiver kan du vurdere å uttrykke temaet ditt bedre. Hvis vi fortsetter å bruke eksemplet ovenfor høres en bondesalat mer organisk og rustikk ut enn om den bare hadde vært kalt salat. Denne tittelen kunne fungert godt på en restaurantmeny midt i Oslo, uavhengig om en bondegård hadde noen ting å gjøre med maten.  

Ved å fortelle gode historier i menyen din får gjestene dine et nærmere og mer emosjonelt forhold til maten og råvarene du bruker. Det kan være om hvor råvarene kommer fra, en historie om rettens opprinnelse, din egen historie om hvorfor dere ha akkurat denne retten på menyen eller kanskje en artig historie om en gjest som har gitt dere denne oppskriften.   

Kanskje kan du sette retter på menyen fra land som dine ansatte representerer? Det gir inspirasjon og variasjon, samtidig som du gir stolthet til de som jobber hos deg.  

Det er viktig å huske på at et måltid på serveringsstedet ditt handler om mer enn at gjesten skal bli mett. Gir du gjestene dine en opplevelse gjennom maten, atmosfæren og historiene vil fokuset på pris alene bli mindre avgjørende.    

 

Kryss-salg på menyen 

Kryss-salg er en måte å få kunder til å kjøpe komplementære produkter. Du har kanskje selv lagt merke til en kolonne med produkter hvor det står «ofte kjøpt sammen» når du handler på nett? Kryss-salg er veldig effektivt hos nettforhandlere, og det kan også fungere for restauranteiere.  

Ved å bruke noen av de velprøvde metodene til nettforhandlere med noen kreative justeringer i menyen din, kan du kanskje se en økning i fortjenesten:  

Se gjennom menyen din, og snakk med kollegaene dine om hva som ofte kjøpes sammen. For eksempel kan kunder ofte kjøpe en spesifikk vin til visse rettereller kanskje et tilbehør blir oftere kjøpt enn et annet.  

Ved siden av rettene du vil kryss-selge kan du eksempelvis ha en anbefalt vin under menybeskrivelsen, eller passende tilbehør som komplementerer hovedretten. Denne tilnærmingen hjelper kunden å velge samtidig som du øker bunnlinjen. Det er vinn-vinn! 

Det å skulle lage en mer selgende meny trenger ikke å være vanskelig. Tenk over alt hva du har å fortelle, plukk ut det du synes vil gi ditt spisested den rette profilen. Jobb med å forbedre og tilpasse det du allerede tilbyr til dine gjester, så vil du se resultater.