Kokkeknep

Månedens kokk: Tonje Dahlø brenner for god mat og at de ansatte trives

Skrevet av Truls Jenker | 21. januar 2021

- Jeg prøver å lede med hjertet slik at ansatte lykkes sammen med meg, sier Tonje som er matfaglig leder i den landsdekkende kjeden Jordbærpikene.  

 På jobben møter Tonje både drevne bransjefolk og studenter som trenger en ekstrajobb. Hennes mål er at de alle skal trives og oppleve mestring. Det skal være godt å gå på jobb.

- Jeg mener det er viktig å vise omsorg og behandle de ansatte med respekt. Jeg vet det er essensielt å bruke god nok tid på opplæring, slik at folk føler seg trygge i jobben sin.  

Alle cafeene drives av dyktige cafe-eiere, som har fokus på gjestene, kvalitet på maten og god service. Jordbærpikene skal være stedet der folk og mat møtes.   

- På våre kjøkken lages mat og kaker fra bunnen av, med sesongens friske grønnsaker. Vi ønsker at alle skal finne noe de liker hos oss i Jordbærpikene.   

I denne forbindelse bruker Tonje mye tid på  kursing og opplæring av ansatte.  

- Jeg får brukt meg selv og kreativiteten min på en annen måte. For min del måtte jeg ut av komfortsonen for å stå og holde kurs for mange ansatte.  

Men det er utrolig givende å bidra til opplæring av nye nøkkelpersoner i Jordbærpikene.  

I tillegg er produktutvikling er viktig del av Tonjes arbeidsoppgaver.  

-  Målet er at maten vi serverer er i tråd med kundebehov og trend. Jeg må ha fokus på detaljer og kvalitet i alle ledd for å skape gode matopplevelser til våre gjester. 

 

 1. Hva liker du best med jobben din?

Arbeidsdagen min er utrolig spennende. Det å ha hovedansvaret for produktutvikling, opplæring av kjøkkenansatte, bidra til nyåpninger og ivareta det matfaglige spekteret i en så stor kjede, er krevende og utrolig givende. 

Samtidig jobber jeg med mange dyktige kollegaer, både i lederteamet og blant café-eierne. Jeg liker at jeg må være kreativ og i stadig utvikling. Mat handler om trender og smaker, og der er det alltid inspirasjon å hente enten det er fra sosiale medier, blader eller bare det å gå ut å spise.

 2. Hva er den største utfordringen du står ovenfor på jobben?

Den største utfordringen vi står ovenfor nå er den perioden vi er inne i. Med fokus på registreringer, avstand og renhold.

Når verden er i endring er man avhengig av å kunne snu seg raskt, noe som take-away og hjemkjøring av mat er et eksempel på. Dette sikrer at mange bedrifter fortsatt kan holde åpent og ha ansatte i arbeid.

 

 3. Hvis du ser 5 år fremover – hva tenker du er de tre største trendene som kommer til å påvirke din del av serveringsbransjen?

For det første tror jeg at plantebasert mat kommer til å bli enda større. Flere og flere velger grønne alternativer. Det er en økende interesse for å redusere kjøttforbruket, både på grunn av klima og miljø, men også av helsemessige årsaker.  Derfor vil det å kunne velge vegetar også på spisestedene bli stadig mer attraktivt.  

 For det andre tror jeg det vil bli et enda større fokus på å bruke hele matvaren, slik at det blir minst mulig matsvinn. Denne utviklingen er jo allerede i gang, og rundt omkring i bransjen strekker folk seg langt for at hele matvaren skal bli brukt. Ta for eksempel stilken på brokkoli, den trenger ikke kastes. Det er bare å høvle den opp på mandolin og bruke i en salat. Stilken er jo det beste på hele brokkolien.  

 For det tredje tror jeg at råvarer fra Norge kommer til å få et enda større fokus. I denne perioden vi er inne i nå, har vi fått erfare hvor viktig våre bønder og produsenter er. Når en stor krise rammer hele verden, er land som er avhengig av mye importert mat ekstra sårbare. Det er viktig å ta vare på bøndene slik at de ikke forsvinner.  

Til slutt er det ganske åpenbart at vi ikke kommer oss unna digitale løsninger. 2020 har endret handlemønstrene våre, og flyttet mye av handelen over på nett. Med vedvarende restriksjoner vil det også være færre ute i gatene og på spisesteder i 2021. Aldri har det vært viktigere å være synlige på nett, slik at gjestene kan kjøpe produktene dine uten å være fysisk til stede.

 

4. Hvis du fikk være Hellstrøm for en dag – hvor ville du ryddet opp?

Jeg ville bidratt til at sykehjemmene fikk et løft. De eldre trenger god og næringsrik mat for at hverdagen deres skal bli bedre og mer meningsfylt. Jeg ser for meg at måltidene er deres viktigste høydepunkt, så da bør det også smake og se godt ut. Plutselig er det vi som skal på sykehjem, og da ønsker vi alle å få servert god mat. Her bør helseministeren også skjønne verdien av hva god mat betyr for helse, og øke budsjettene.  

5. Hva er du mest stolt av i din karriere?
Det jeg er mest stolt av i min karriere er alle bekjentskapene jeg har fått og alle de dyktige folkene jeg har fått jobbe sammen med.

6. Hva er den største tabben du har gjort på kjøkkenet?

Det er flere feil jeg har gjort på kjøkkenet. Jeg har for eksempel tatt feil av bakepulver og vaniljesukker når jeg har bakt kake, og satt karamellpudding på stek i stedet for damp fordi jeg har jobbet litt for raskt.

7. Hva betyr ordet bærekraft for deg?

Jeg tenker umiddelbart på utnyttelse av råvarer, og det å ikke kaste mat som fortsatt er mulig å bruke. Det er viktig å ta vare på maten og bruke den riktig. Her ligger det også et økonomisk perspektiv i det at dårlig utnyttelse av råvarer er penger ut av vinduet.

8.Hvilket råd ønsker du noen hadde gitt deg på starten av din karriere?

Jeg har hatt mange dyktige mentorer som har gitt meg råd på veien, så jeg vil ikke si at det er noe spesielt jeg savner.

9. Hva er ditt beste kokkeknep?

Forberedelser og planlegging! Hvis du har forberedt deg godt og planlagt det meste, så går det som regel godt.