Er du god på å utnytte mersalgsmulighetene i kantinedriften? Her er 5 smarte grep du kan ta for å øke omsetningen noen hakk, uten at det krever mye innsats!
Føler du deg fastlåst i lunsjtankegangen? Det ligger gode muligheter i å tenke litt utenfor boksen og utvide tilbudet utover lunsjen. Vi har tatt for oss noen av dem:
Mange hotell og spisesteder har innført dette som et ledd i å redusere matsvinn. I DnB-kantina reduserte de matsvinnet med 198 kilo per måned. Det betyr minst ett tonn mindre matavfall per år. Hva med å ta det videre til din kantine? Tilby restemat i forskjellige porsjoner som folk kan plukke opp før de drar hjem. Har dere tid og ressurser til overs, kan et slikt tilbud selvfølgelig omfatte ta-med-hjem-service av annen mat også.
Bensinstasjoner har i mange år solgt den berømte Ola-pakka. Hvorfor ikke tilby det samme i kantinen? Hvis det likevel smøres bagetter og smørbrød, trenger ikke denne jobben bety noe særlig ekstra.
Stadig flere tar ovale helger og reiser rett fra jobben til hytta torsdag ettermiddag eller fredag etter lunsj. Er dette noe du kan utnytte ved for eksempel å tilby ferdig middag, matpakke eller halvstekte eller ferdige gode brød?
Hvis det likevel er folk på jobb i kantinen fra morgenen av, kan frokosttilbud være et alternativ. Hva med å innføre månedens frokost, hotellfrokost eller fredagsfrokost hvor folk kan bestille på forhånd? Kanskje er det også et marked for å tilby dette som et møtealternativ?
Har det hendt at du har latt deg friste til å kjøpe varer som er satt fram ved kassa når du handler i butikken? Bruk butikktrikset selv og sett fram ekstra brød, gulrøtter eller andre små godsaker du kan friste gjestene med. Gjør det gjerne både til lunsj og for å ha noe når det berømte søtsuget melder seg i to-tiden.
Helt til slutt: Vi lever i en tid hvor fokus på å redusere matsvinn er stort og viktig. Jeg regner med at du ønsker å bruke rester? Too Good to Go er som nevnt én mulighet. Forøvrig er det bare fantasien som hindrer deg i å utnytte matrestene. Ta deg tid til å tenke litt utenfor «mat»boksen. Gjør det til en vane å planlegge restemåltider. Det er bra både for miljøet og bra for omsetningen!