Hvorfor ikke friste med en Smart smoothie, Brainy burger eller Oats komex taco? Gjennom maten du serverer kan du bidra til at gjestene dine har høyere hjerneaktivitet, bedre konsentrasjonsevne og stabilt blodsukker gjennom hele dagen. Brainfood er maten som gir de små grå et festmåltid. Vi har laget et konsept slik at du enkelt kan gjennomføre en flott temadag i din kantine.

 

shutterstock_623425481

Et ferdig konsept det er enkelt å gjennomføre

Sammenlignet med andre organer i kroppen er hjernen temmelig grådig, men den er også ganske kresen. Hvis vi spiser feil mat, går det utover hjernens yteevne. Brainfood er ikke noe mer mystisk enn et kosthold som konkret betyr mer fisk, fullkornsprodukter, frukt og grønt, uten at gå på kompromiss med god smak. Med produkter som kikertbasert pålegg eller hummus, blir det også enkelt å servere på storkjøkkenet.

 

- Vi har utviklet 12 sunne og velsmakende retter, med fokus på omega 3 fettsyrer, vitaminer og mineraler som hjernen trenger. Dette er utgangpunktet for et konsept som skal være enkelt å sette ut i livet i enhver kantine, sier Sarah Ekeland, vår distriktssjef for Mills Proffpartner i Hordaland og Sogn og Fjordane.

 

Brainfood temadag kan du enkelt gjennomføre ved å laste ned vårt digitale Brainfood-pakke. Her vil du finne oppskrifter, fremgangsmåter, bestillingslister, allergenkort med mer.

 

Last ned digital Brainfood-pakke

- Dette er et konsept vi allerede har gjennomført hos mange , og det har vært veldig vellykket de stedene vi har vært. Vi har allerede flere kantineledere som har spurt om å gjennføre dette flere ganger, sier Sarah.

 

Startet med hjerneføde til studentene

Konseptet begynte å ta form da Sarah jobbet med studentsamskipnaden på Vestlandet. Hun merket seg at kosthold er viktig for studentene. De ønsker god "hjerneføde", mat som er nyttig for læring og hukommelse.

- Dette er en generasjon som ønsker mer kunnskap om hva de stapper i kroppen. De spiser mer vegetar og er åpne for kule kombinasjoner, som «Brainy burger» og «Smart-smoothie», sier Sarah.

Smart smoothie viste seg å bli en kjempesuksess for studenter som slurvet med frokosten.

- Vi valgte ut denne spesielt fordi vi vet hvor viktig det er at studentene får i seg noe sunt når de skal starte dagen på universitetet.

Sarah kjørte Brainfoodkonseptet i alle studentsamskipnadens 18 utsalgssteder i en hel uke. Da laget hun og en kollega maten sammen med kunden i kantinen, og hjalp dem med en effektiv gjennomføring.

- Det er noe av dette konseptet som vil kreve litt prepping og kutting. Slike ting er det lurt å gjøre dagen i forveien. I tillegg skal det være fargerikt, innbydende og fresht, så maten må være fersk. Da vi gjennomførte dette konseptet  i Forsvaret og serverte hjerneføde til 800 mann, hadde vi med oss et helt lite team som hjalp oss med gjennomføringen.

 

Mersalg med Brainfood til folk på farta

Sarah ønsker at Brainfood- konseptet skal være en suksess for kunden, også økonomisk. Derfor har hun tilpasset menyen slik at kantinegjester kan få brainfood selv om de er på farten. Grab & go salater, wraps og smoothies har gitt en boost på mersalget i mange kantiner.

– Det er hyggelig hvis vi kan hjelpe kundene våre til å øke bunnlinjen. Vi har gjennomført Grab & go hos mange kunder, og vi ser at det er et konsept som genererer mye volum. Folk ønsker sunn og fresh mat, selv om de ikke har mulighet til å sette seg ned for å spise. Derfor er det viktig å gjøre maten tilgjengelig for kunden. Sett det ut på en tralle med vipps nummeret ditt, for eksempel, så vil det garantert øke mersalget ditt den dagen.

Sarah understreker at salatene har lang holdbarhetstid, dersom de er montert riktig. Følger du disse prinsippene har du salat for flere dager:


  • Legg de tyngste ingrediensene i bunnen av salatbegeret og de lette øverst. Da «synker» ikke salaten sammen
  • Ikke bland dressing med salat – server ved siden av eller fyll dressing i bunnen av salatbegeret
  • Lag salatene «halvferdige», så trenger du kun å fylle på med det som har kortere holdbarhet samme dag (salat/protein)

Til slutt anbefaler Sarah å markedsføre Brainfood-dagen i kantinen.

- For å få flest mulig bespisende, bør du gjøre gjestene dine oppmerksom på at dere arrangerer Brainfood-dag noen dager i forkant. Få opp informasjon på plakater og skjermer, og skap interesse rundt konseptet.

Og husk, ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp. Første skritt tar du ved å laste ned Brainfood-pakken du finner her.

 

Last ned digital Brainfood-pakke