Lukt og smak er ofte det første folk tenker på når de skal bestemme seg for hva de skal spise til lunsj, mens mange ikke tenker over at det er utseende som gir gjesten det viktige førsteinntrykket.
Om du som kokk gir litt ekstra oppmerksomhet til hvordan anretningen av maten i kantinen ser ut, kan det være med på å både vekke appetitten, samt forsterke den gode matopplevelsen til gjestene dine.
Om du jobber i kantine eller personalrestaurant, serverer du mest sannsynlig store porsjoner med varmretter. For å gjøre disse rettene mer appetittvekkende er en lur tommelfingerregel å ikke ha for mye av en farge. Eksempelvis fargeløse «beige» matretter som poteter, chips og ris. Det kan fort gjøre at disse forholdsvis nøytrale rettene ser kjedelige ut.
Farger kan virkelig være med på å få nokså nøytral mat til å se spektakulær ut. Her er det fint om du bruker komplementære farger. Hvis du er usikker på hvilke farger som komplementerer hverandre, kan du bruke dette fargehjulet til å se hvilke farger og nyanser som passer godt sammen. Det er virkelig et godt verktøy som hjelper deg som kokk å tenke utenfor boksen! Fargerike matvarer du kan bruke er blant annet:
Om du føler at maten fortsatt ikke blir fargerik nok, er det enda et triks i boka. Da kan nemlig sauser komme til nytte – alt fra ulike salatdressinger til grønnsakspureer kvikker opp presentasjonen på maten, både i form av farge og tekstur.
Forskning har vist at omgivelsene vi spiser i, er en stor del av matopplevelsen. «Vi oppfatter ikke kun smaken og aromaen av maten når vi spiser. Vi får også innspill fra de andre sansene våre. Hva vi ser, hva vi hører og til og med minnene vi har om omgivelsene vi befinner oss i, spiller en rolle.
Studier viset at både bakgrunnsstøy, musikk og farge på veggene er med på å påvirke både hva en person velger å spise, hvor mye personen er villig til å betale, og den helhetlige spiseopplevelsen.
Tankevekkende? Kanskje det? Hva med å ta opp dette i plenum med teamet ditt? Diskuter hva dere kan gjøre for å skape et trivelig miljø og atmosfære i personalrestauranten hos dere. Hva kan dere gjøre som vil påvirke gjestenes opplevelse positivt, ved siden av det å bare spise?
I mellomtiden kan du bruke listen nedenfor som inspirasjon:
Alt dette tatt i betraktning så har du noen nøkkelindikatorer på at gjesten din kan få en hyggelig opplevelse i kantinen. At personalet er trivelig og møter gjestene med et smil, holder det rent og pent og gir gjestene kvalitetsmat, tar jeg som en selvfølge at du er opptatt av.